EN

Εκδήλωση

Διεπιστημονικό Σεμινάριο Οικονομικής Ιστορίας: Μεταφορικά δίκτυα, πρόσβαση στην γνώση και στην καινοτομία στη Γαλλία του 19ου αιώνα

09/05/2023 (Σεμινάρια)

Τράπεζα της Ελλάδος, ΔΙΕΣΟΙ

Το Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος, στο πλαίσιο του Διεπιστημονικού Σεμιναρίου Οικονομικής Ιστορίας που συνδιοργανώνει με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πάντειο Πανεπιστήμιο, σας καλούν στην ομιλία με τίτλο:

Μεταφορικά δίκτυα, πρόσβαση στην γνώση και στην καινοτομία στη Γαλλία του 19ου αιώνα

Ομιλητής: Γιώργος Τσιαχτσίρας  (University of Bristol)

Λίγα λόγια για το θέμα:

Κατά το δεύτερο μισό του δέκατου ένατου αιώνα η κατασκευή σιδηροδρόμων μεταμόρφωσε τη γαλλική οικονομία. Οι σιδηρόδρομοι δημιούργησαν οικονομικές σχέσεις και πολιτιστικά περιβάλλοντα, τόνωσαν το εμπόριο και δημιούργησαν νέες οικονομικές ευκαιρίες. Η δημιουργία του σιδηροδρομικού δικτύου άλλαξε την αντίληψη του χρόνου. Ένα εντυπωσιακό παράδειγμα αυτού του μετασχηματισμού είναι ο χρόνος ταξιδιού μεταξύ Παρισιού και Μασσαλίας. Το 1814 η διάρκεια αυτού του ταξιδιού ήταν τέσσερεις έως πέντε ημέρες, ενώ το 1857 αυτό το ταξίδι διαρκούσε πλέον περίπου 13 ώρες. Αυτό οφείλεται στη μεγάλης κλίμακας κατασκευή σιδηροδρόμων στη Γαλλία. Αλλά πώς επηρέασε την τεχνολογική πρόοδο αυτή η τεράστια επέκταση των σιδηροδρόμων;

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο αυξάνει τον αριθμό των νέων τεχνολογιών στην περιφέρεια, που αντιπροσωπεύεται από τον αριθμό των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας στην ιστορική βάση δεδομένων του Εθνικού Ινστιτούτου Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας της Γαλλίας. Ο ομιλητής χρησιμοποιεί ένα δείκτη της πρόσβασης στη γνώση ως βασικού μηχανισμού διαμόρφωσης των αποτελεσμάτων για να δείξει ότι, μειώνοντας το κόστος μετακίνησης μεταξύ των περιοχών, οι σιδηρόδρομοι αύξησαν την επιρροή που ασκούσαν οι συγκεντρώσεις εφευρετών από γειτονικές περιοχές, οδηγώντας σε  αύξηση των νέων τεχνολογιών. Στη συνέχεια, μελετάται ο ρόλος μιας παγκόσμιας μητρόπολης, όπως είναι το Παρίσι, στη διάδοση των νέων τεχνολογιών. Διαπιστώνεται ότι η πρόσβαση στο μηχανισμό γενικής γνώσης λειτουργεί μέσω των εφευρετών που εργάζονται σε παρόμοιους τομείς, ενώ η πρόσβαση σε μια παγκόσμια μητρόπολη παρέχει περισσότερες πιθανότητες  καινοτομίας σε ένα εντελώς νέο τεχνολογικό τομέα. Τέλος, με ένα πρόχειρο υπολογισμό όπου λαμβάνονται υπόψη τα κανάλια και οι δρόμοι αλλά όχι οι σιδηρόδρομοι, υπολογίζεται ότι, αν δεν υπήρχαν σιδηρόδρομοι,  το ποσοστό νέων εφευρέσεων στη Γαλλία θα ήταν κατά μέσο όρο 24,14% χαμηλότερο.

Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, που βρίσκεται στην οδό Αμερικής 3, στην Αθήνα. Η παρακολούθηση είναι ελεύθερη για το κοινό και δεν απαιτείται δήλωση συμμετοχής.

Το πλήρες πρόγραμμα των προσεχών ομιλιών βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Διεπιστημονικού Σεμιναρίου Οικονομικής Ιστορίας.​

Σχετικοί σύνδεσμοι
Αφίσα της εκδήλωσης




Αυτό το website χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας σας. Μάθετε περισσότερα
Αποδέχομαι