Αρχαιολογία και τέχνη συναντώνται και συνομιλούν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας με αφορμή την έκθεση Σημείο Συνάντησης
25/11/2019 - Δελτία Τύπου
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας και το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσιάζουν την έκθεση Σημείο Συνάντησης. Αρχαιολογία και τέχνη σε συνομιλία στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας.
Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2019, στις 19.30.
Επιμέλεια έκθεσης: Χάρις Κανελλοπούλου, ιστορικός τέχνης
Συντονισμός εκ μέρους του Αρχαιολογικού Μουσείου Καβάλας: Μιχάλης Λυχούνας, αρχαιολόγος
Η έκθεση
Η εικαστική έκθεση Σημείο Συνάντησης. Αρχαιολογία και τέχνη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας εξελίσσεται ανάμεσα σε εκθέματα του αρχαιολογικού μουσείου: έργα νεοελληνικής τέχνης από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσιάζονται εμβόλιμα και ακολουθούν την πορεία από την προϊστορική συλλογή μέχρι τα ελληνιστικά χρόνια της Νεαπόλεως, κι ακόμα έως τη βυζαντινή Χριστούπολη και τη νεότερη Καβάλα.
Η έκθεση διαμορφώνει την αφήγησή της σε συνάρτηση με τα διαφορετικά νοήματα, τις ερμηνείες και τους συσχετισμούς που δημιουργούνται με τα ήδη εκτιθέμενα αρχαιολογικά ευρήματα. Κοινές θεματικές, αναζητήσεις, καθώς και ερεθίσματα σε σχέση με την τεχνοτροπία, τη γραφή, τις υφές και τα υλικά δημιουργίας των καλλιτεχνημάτων του αρχαίου και του νεότερου κόσμου ενεργοποιούν την παράλληλη και διαφορετική προσέγγιση αρχαίων και νεότερων έργων τέχνης και οδηγούν σε νέες στάσεις θέασης μέσα στον μουσειακό χώρο.
Υπό αυτό το πρίσμα, εκθέματα από το νεκροταφείο της αρχαίας Αμφιπόλεως – προτομές γυναικείων μορφών εξαιρετικής τεχνικής και περίτεχνα κοσμήματα – βρίσκονται σε παράλληλη θέαση με γυναικεία πορτρέτα των Γεώργιου Ιακωβίδη, Ορέστη Κανέλλη και Γιάννη Τσαρούχη· θαλασσογραφίες του Κωνσταντίνου Βολανάκη συνυπάρχουν με αγγεία που οι αναπαραστάσεις τους αφηγούνται τη δραστηριότητα των αρχαίων πόλεων της περιοχής μέσω της θαλάσσιας οδού· ενώ στην αίθουσα που αφιερώνεται στην Παρθένο, προστάτιδα θεότητα της Νεαπόλεως, εμφανίζεται η Παλλάδα Αθηνά, εμβληματική απεικόνιση της προστάτιδας της Αθήνας από τον Νικόλαο Γύζη.
Ακολούθως, στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου, το Σημείο Συνάντησης μεταξύ αρχαίου και νεότερου κόσμου αναδεικνύεται μέσα από έργα Ελλήνων (Άγγελος Γιαλλινάς, Γιαννούλης Χαλεπάς, Γεώργιος Χατζόπουλος) και ξένων δημιουργών (James Basire, Pierre Bouillon κ.ά.), σύμφωνα με τα οποία ιδεώδη της αρχαιότητας θαυμάζονται και αντανακλώνται στον τρόπο που καταγράφονται τόποι και άνθρωποι, καθώς και αρχαία μνημεία και καλλιτεχνικές δημιουργίες. Παράλληλα, επιλεγμένες αρχαιότητες από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θάσου εισέρχονται σε αυτό το σκέλος της έκθεσης και συνδιαλέγονται με τις θεματικές των χαρακτικών της νεότερης εποχής, ενεργοποιώντας και εδώ έναν νέο κύκλο παρατήρησης και συσχέτισης των έργων.
Εντέλει, χάρη στην παράλληλη ανάγνωση όψεων των δύο Συλλογών, στο προσκήνιο έρχεται το ίδιο το Μουσείο: ένας τόπος συνάντησης όπου η γνώση και η αίσθηση για διαφορετικές εποχές του παρελθόντος αλληλεπιδρούν και φθάνουν στο παρόν των θεατών με τρόπους οικείους και αναπάντεχους, μέσα από τις δυναμικές εικόνες και τις αναδυόμενες ιστορίες των εκθεμάτων.
- Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας
Ερυθρού Σταυρού 17, 65403 Καβάλα
Τηλ: 2510 223335
Email: efakav@culture.gr
Ώρες λειτουργίας του Μουσείου:
- Καθημερινά (εκτός Τρίτης): 08:30-15:00
Διάρκεια έκθεσης: 5 Δεκεμβρίου 2019 – 1 Μαρτίου 2020
Συνημμένες φωτογραφίες:
1α.
Άποψη της αίθουσας που αφιερώνεται στο Ιερό της Παρθένου των κλασικών χρόνων. Δεσπόζει η αναπαράσταση δύο ιωνικών κιόνων του ναού των αρχών του 5ου αι. π.Χ.
1β.
Νικόλαος Γύζης
Παλλάς Αθηνά
1887
μεικτή τεχνική
Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος
Το σχέδιο του Νικόλαου Γύζη θα τοποθετηθεί σε παράλληλη θέαση με τα ευρήματα από το Ιερό της Παρθένου.
2α.
Χρυσό στεφάνι από την ελληνιστική νεκρόπολη της Αμφιπόλεως.
2β.
Γιάννης Τσαρούχης
Προσωπογραφία της Δέσποινας με κολιέ και σκουλαρίκια
1976
ελαιογραφία σε χαρτί επικολλημένο σε καμβά
Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος
Το ζωγραφικό έργο θα παρουσιαστεί μεταξύ γλυπτών γυναικείων μορφών, καθώς και κοσμημάτων, της όψιμης κλασικής, ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου, από τη νεκρόπολη της Αμφιπόλεως.
3α.
Προτομή γυναικείας μορφής με ίχνη χρωμάτων, β΄ μισό του 4ου αι. π.Χ.
3β.
Γεώργιος Ιακωβίδης
Η κόρη με τα ρόδα (λεπτομέρεια)
1917
ελαιογραφία σε καμβά
Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος
4α.
Πιθαμφορείς από την Πάρο που βρέθηκαν στις αποικίες της Θάσου (7ος αι. π. Χ.), μαρτυρούν τις οικονομικές και πολιτιστικές σχέσεις που ανέπτυξαν οι πόλεις αυτές μέσω της θαλάσσιας οδού με κέντρα της ηπειρωτικής Ελλάδας, του Αιγαίου και της Μικράς Ασίας ήδη από τα αρχαϊκά χρόνια.
4β.
Κωνσταντίνος Βολανάκης
Θαλασσογραφία
1885-1890
ελαιογραφία σε καμβά
Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος
Το ζωγραφικό έργο θα παρουσιαστεί στην αίθουσα που αφιερώνεται στις αποικίες της Θάσου και τη δραστηριότητά τους μέσω της θαλάσσιας οδού. Στη νεοελληνική τέχνη, ποικίλες αναπαραστάσεις του υδάτινου τοπίου, καθώς και της ανθρώπινης παρουσίας στη θάλασσα, αντικατοπτρίζουν τη δυναμική της θαλασσογραφίας.
5.
Pierre Bouillon
Απόλλων του Belvedere
1811-1827
χαλκογραφία
Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος
6.
Pierre Bouillon
Όμηρος, Ευριπίδης
1811-1827
Χαλκογραφία
Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος
7.
Alexis-Victor Joly
Πύλη των Λεόντων, Μυκήνες
1824
επιχρωματισμένη λιθογραφία
Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος
8.
Άποψη του Αρχαιολογικού Μουσείου Καβάλας.
Φωτογραφία: Έλσα Νικολέττου
Χορηγός επικοινωνίας: ΕΡΤ3