Η στρατηγική του Ευρωσυστήματος για τις πληρωμές λιανικής
Το 2019, το Ευρωσύστημα διατύπωσε μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τις πληρωμές λιανικής, θέτοντας ως βασική προτεραιότητα την πλήρη ανάπτυξη των άμεσων πληρωμών.
Το 2020 και 2023, το Ευρωσύστημα επικαιροποίησε τη στρατηγική του ενισχύοντας την ευρωπαϊκή αγορά πληρωμών λιανικής μέσω της δημιουργίας μίας πανευρωπαϊκής λύσης στο σημείο διάδρασης (Point Of Interaction – POI). Ωστόσο, η πλήρης ανάπτυξη των άμεσων πληρωμών ισοδυναμεί με την ευρύτερη υιοθέτηση μίας λύσης ικανής να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις και στις αυξανόμενες ανάγκες των Ευρωπαίων καταναλωτών και επιχειρήσεων στον χώρο SEPA.
Σήμερα, είναι αναγκαία η βελτίωση των πληρωμών λιανικής εντός της ζώνης του ευρώ αφού η υπερβολική εξάρτηση από έναν μικρό αριθμό μη ευρωπαϊκών λύσεων και τεχνολογιών πληρωμών μπορεί να έχει επιπτώσεις στην προστασία των δεδομένων πληρωμών και την ιχνηλασιμότητα για την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας. Τα συμφέροντα των εταιριών με παγκόσμια ισχύ στην αγορά (big techs) ενδέχεται να μην ευθυγραμμίζονται απαραίτητα με εκείνα των ευρωπαϊκών ενδιαφερόμενων μερών. Επίσης, οι big techs δεν συμμερίζονται απαραίτητα τους στρατηγικούς στόχους της Ευρώπης και συνεπώς η κυριαρχία τους μπορεί τελικά να οδηγήσει σε λιγότερο ανταγωνισμό και κατάχρηση ισχύος εις βάρος των Ευρωπαίων καταναλωτών και επιχειρήσεων.
Επιπρόσθετα, το έργο για το ψηφιακό ευρώ είναι συμπληρωματικό με τη στρατηγική για τις πληρωμές λιανικής και μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη μιας πανευρωπαϊκής λύσης πληρωμών από την αγορά. Και οι δύο αυτές προτεραιότητες αντικατοπτρίζουν την ανάγκη να επιτευχθεί υψηλότερο επίπεδο αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας, στρατηγικής αυτονομίας και ανθεκτικότητας, βελτίωσης των διασυνοριακών πληρωμών, υποστήριξης της ψηφιοποίησης και της καινοτομίας και τέλος ενίσχυσης της οικονομικής ένταξης στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού οικοσυστήματος πληρωμών.