EN

Διαφάνεια τραπεζικών συναλλαγών

​​​​​​​​​​​Η Τράπεζα τ​​​ης Ελλάδος, βάσει των αρμοδιοτήτων της για τη διαφάνεια των τραπεζικών συναλλαγών, έχει θεσπίσει με την ΠΔ/ΤΕ 2501/2002 κανόνες πληροφόρησης των συναλλασσόμενων με τα πιστωτικά και τα χρηματοδοτικά ιδρύματα.

Βασικές αρχές​​ των κανόν​ων διαφάνειας

  • η ενημέρωση των συναλλασσόμενων για τη φύση και τα χαρακτηριστικά των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών και εν γένει για τους όρους που διέπουν τις τραπεζικές συναλλαγές τόσο προσυμβατικά όσο και κατά τη διάρκεια λειτουργίας/ ισχύος της σύμβασης,
  • η ανταπόκριση των ιδρυμάτων εντός καθορισμένου χρονικού διαστήματος στα ερωτήματα και τις καταγγελίες των πελατών τους,
  • η διαμόρφωση των διαφημίσεων κατά τρόπο σαφή και κατανοητό,
  • η κατάλληλη εκπαίδευση των υπαλλήλων για την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών.

Θε​​σμικό πλαίσιο

Η Πράξη Δι​​οικητή ΠΔ/ΤΕ 2501/2002 διευκρινίστηκε και συμπληρώθηκε με τις εξής αποφάσ​εις της Επιτροπής Τραπεζικών και Πιστωτικών Θεμάτων:

1. ΕΤΠΘ 178/3/19.0​​7.2004

Προσδιορίστηκε ρητώς ότι δεν είναι συμβατός ο διοικητικός καθορισμός ανώτατου ορίου στα τραπεζικά επιτόκια, τα​ οποία διαμορφώνονται ε​λεύθερα ύστερα από στάθμιση των εκτιμώμενων κατά περίπτωση κινδύνων, των εκάστοτε συνθηκών των χρηματοπιστωτικών αγορών, καθώς και των εν γένει υποχρεώσεων των τραπεζών που απορρέουν από τις διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία τους.

Επίσης, διε​υκρινίστηκαν θέματα σχετικά με τον τρόπο διαμόρφωσης του κυμαινόμενου επιτοκίου, τα κριτήρια εξειδίκευσης κατά την αιτιολογία και το εύλογο ύψος για τις δαπάνες και τα έξοδα που συνεπάγεται η παροχή των τραπεζικών υπηρεσιών, τη δωρεάν παροχή της περιοδικής ενημέρωσης κ.ά. 

2. ΕΤΠΘ 2​​​34/20/11.12.2006

Απαγορεύθηκε η είσπραξη εξόδων αδράνειας σε λογαριασμούς καταθέσεων ταμιευτηρίου, στο βαθμό που υπερβαίνουν τους τόκους και θίγο​​​​υν το εκάστοτε υπόλοιπο του κεφαλαίου της κατάθεσης. Επίσης, καθορίστηκε ότι σε περίπτωση μεταβολής όρου της σύμβασης με μονομερή ενέργεια του πιστωτικού ιδρύματος, η πληροφόρηση θα παρέχεται πλέον σε εξατομικευμένη βάση.

3. ΕΤΠΘ 243/2/16​​.05.2007

Απαγορεύθηκε η είσπραξη ​εξόδων διαχείρισης σε λογαριασμούς καταθέσεων ταμιευτηρίου για την πραγματοποίηση τουλάχιστον πέντε (5) συναλλαγών ανά μήνα στις θυρίδες των καταστημάτων.

4. ΕΤΠΘ 259/4/02.05.2008 και 263/​2/21.07.2008

Δόθηκαν διευκρινίσεις σχετικά με τον τρόπο παρ​​ουσίασης των βασικών στοιχείων ενημέρωσης που περιλαμβάνονται στις διαφημιστικές καταχωρήσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Υπ​ηρεσίες Παραπόνων ​​Πελατών Πιστωτικών και Χρηματοδοτικών Ιδρυμάτων

1. Τα ιδρύματα ε​​ίναι αρμόδια για την εξέταση παραπόνων πελατών για όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρουν, μέσω της ειδικής λειτουργίας που οφείλουν να έχουν συστήσει για το σκοπό αυτό.

Η διαδικασία υποβολής παραπόνων ή εξέτασης διαφορών γνωστοποιείται στους συναλλασσόμενους με τρόπο σαφή και κατανοητό σύμφω​​να με τις σχετικές ρυθμίσεις του κεφαλαίου Δ, της ΠΕΕ 157/1/2.4.2019. Το αποτέλεσμα της εξέτασης και η σχετική θέση του ιδρύματος γνωστοποιείται στους συναλλασσόμενους εντός 45 ημερών από τη λήψη των παραπόνων.

 

2. Η Τράπεζα της​​​ Ελλάδος, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της για την ενίσχυση της διαφάνειας στις τραπεζικές συναλλαγές, α​ναρτά στην παρούσα ιστοσελίδα πληροφοριακά στοιχεία επικοινωνίας με τις ειδικές υπηρεσιακές μονάδες που έχουν συστήσει τα πιστωτικά ιδρύματα και οι εταιρίες παροχής πιστώσεων (ΕΠΠ).


Αρχεία


Αυτό το website χρησιμοποιεί cookies για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας σας. Μάθετε περισσότερα
Αποδέχομαι